Recensie Ravian Oneshot 1. Shingouzlooz inc. door Mathieu Lauffray & Wilfrid Lupano naar Mezieres & Christin

Recensie Ravian Oneshot 1. Shingouzlooz inc.
door Mathieu Lauffray & Wilfrid Lupano naar Mezieres & Christin

Ravian Shingouzlooz Inc. koppelt striptekenaar Mathieu Lauffray aan stripschrijver Wilfrid Lupano. Die laatste leverde al topstrips af als Krasse knarren, De Engelsman die niet van vuurwapens houdt en Alim de leerlooijer. Toen er delen van Mathieu Lauffray's Long John Silver uitverkocht raakten werden dat een tijdje de meest gezochte 1e drukken van de afgelopen jaren. De hype is inmiddels wel geluwd, maar het zegt iets over de aantrekkingskracht van Lauffrey's tekenwerk.
Toptekeneaar+topschrijver=topalbum?
Hm. Mja, best wel. Lupano trekt de trukendoos behoorlijk open en hoewel zijn verhaal enige aandacht van de lezer vergt mag je aan het eind concluderen dat Lupano in een zeer inventieve bui was toen hij deze spin-off van Ravian schreef.
De Shingoos hebben een lucratief handeltje opgezet, ze registreren onbekende planeten, die ze daarna ter kolonisatie doorverkopen aan derden. Eén van de planeten hebben ze daarna met kaarten per ongeluk een beetje verspeeld. En die planeet was... de aarde! Dat is slechts één van de problemen waar Ravian en Laureline op stuiten als ze aan wat een routineklusje lijkt beginnen.

Het tekenwerk past op het eerste gezicht ietsje minder bij wat we kennen van de reeks. Lauffray werkt voornamelijk realistisch, terwijl Mézières' tekenwerk toch een karikaturale inslag had. Dat is echter ook een beetje de bedoeling van een spin-off-reeks als deze – een eigen visie op de klassieke strip – en daar blijkt ook Lauffray in geslaagd, want al na een paar plaatjes overtuigde 'zijn' Ravian-universum me.
Toffe strip, een goede mix van avontuur en humor en geen uitgekauwde herhalingsoefening.
Dus ja... best top.