Recensie Alex senator 4. De demonen van Sparta 5. De schreeuw van de Cybele 6. De dodenberg door Thierry Demarez & Valerie Mangin naar Jacques Martin

Recensie Alex senator
4. De demonen van Sparta
5. De schreeuw van de Cybele
6. De dodenberg
door Thierry Demarez & Valerie Mangin naar Jacques Martin

Het lijkt er op dat helden vandaag de dag een langere houdbaarheid hebben dan vroeger. Stond bijvoorbeeld Muddy Waters – nauwelijks 40 jaar oud – slechts een paar jaar nadat de vraag naar zijn muziek opdroogde het plafond van de Chess-studio's te witten om een zakcentje bij te verdienen, zijn opvolgers The Rolling Stones zijn de zeventig gepasseerd en vieren nog steeds successen.
Heldendom was vroeger een 'young man's business', maar tegenwoordig kan je
met een beetje mazzel   mee tot het gaatje.
Dat geldt blijkbaar ook voor striphelden: Michel Vaillant gaat bijvoorbeeld nog steeds als een speer al is hij van middelbare leeftijd, getrouwd en vader. Nog bonter maakt Alex het. Bóven de vijftig en inmiddels opgeklommen tot senator, maar nog steeds op het avonturenpad.

Net als bij Thorgal en Roodbaard zijn het bij deze helden evenzozeer de zónen als de helden zelf die de avonturen beleven. Dat geldt zeker bij Alex senator. Aan het eind van het vierde album De demonen van Sparta vindt Kephren (de zoon van Enak, geadopteerd door Alex) een Sibillijnse boekrol waaruit hij meent op te kunnen maken dat er grootse dingen voor hem in het verschiet liggen. Opgezweept door ambitie stort hij zich in het vijfde album De schreeuw van de Cybele in een avontuur waarvan hij de gevaren niet kan overzien. Het pleit voor de makers van deze strip dat ze geen halfzachte oplossing aandragen voor de penibele situatie waarin Enak terechtkomt. Hij wordt zeer zwaar gestraft voor zijn hoogmoed.
In De dodenberg hint schrijfster Valerie Mangin er echter naar dat één en ander toch wellicht niet onherstelbaar zou kunnen zijn... Het hoe en waarom daarvan is iets voor nog te verschijnen albums.

Het tekenwerk van Thierry Demarez (De laatste Trojaan, Marie der draken) is fijntjes en fraai. Schrijfster Valerie Mangin zorgt ervoor dat de helden alle interessante plekken uit de oudheid aandoen, antieke mysteries moeten oplossen en met allerlei volken van doen krijgen. Het mystieke Egypte speelt een grote rol, in die zin doet de serie erg aan crowdpleasing.
De verhalen zijn geschikt voor een groot publiek, maar hadden wat scherper en inventiever gekund. Maar goed, het kan zomaar zijn dat u dit oordeel wat te zwaar vindt; ik ben een kritische lezer...