Recensie Blake en Mortimer 24 Het testament van Wiliam S. door Andre Juillard en Yves Sente naar Edgar P. Jacobs

Recensie Blake en Mortimer 24 Het testament van Wiliam S.
door Andre Juillard en Yves Sente naar Edgar P. Jacobs

Yves Sente schrijft dapper door aan Blake & Mortimer, al kreeg hij de laatste tijd veel kritiek te verduren en werd hij van de Thorgal-reeks afgehaald.
Net als de vorige twee Blake & Mortimer-albums van Sente is ook Het testament van William S. weer een soort detectivestrip.
Mortimer vervult de hoofdrol en speurt samen met de 'charmante' dochter van een oude vlam naar het testament van William Shakespeare. Er bestaan namelijk nogal wat twijfels rond diens persoon. Hoe kon iemand van zo eenvoudige komaf zo'n gedetailleerde kijk op het leven aan de Europese hoven neerzetten? Er zijn vele obscure theorieën rond de bard van Avon, zoals bijvoorbeeld ook het geval is rond Jack the Ripper. Alan Moore dompelde zich daar enige tijd volledig geobsedeerd in onder en kwam boven met de strip From Hell waarin hij een soort samenvatting daarvan geeft. Yves Sente doet hier min of meer hetzelfde.
Prima werk, Het testament van William S. is een onderhoudend album geworden vol 'algemene kennis' en gymnasiastenweetjes.
Wel moet je er in de beste
Blake & Mortimer-traditie ruim de tijd voor nemen: tekstblokken zijn goed vertegenwoordigd.

Olrik is ook van de partij – natuurlijk – maar Sente weet aan deze obligate hoofdrol een leuke draai te geven: Olrik zit gedurende het gehele avontuur in de gevangenis! Ook Blake zit gedurende het grootste deel van dit album uit zijn neus te vreten, zijn opdracht wat te doen aan de jeugdbende De Teddy's vormt een raamvertelling die er aanvankelijk aan de haren bijgesleept lijkt, maar die aan het eind van het album fraai samenvalt met wat Mortimer al die tijd aan het doen was.
En dan heb ik het niet over dat geflirt met de ruim twintig jaar jongere 'charmante' dochter van Mrs. Summertown...