Recensie De keizer die zijn land ontvluchtte HC door Hennie Vaessen (Wilhelm II)

Recensie De keizer die zijn land ontvluchtte HC door Hennie Vaessen (Wilhelm II)

 

Recensie De keizer die zijn land ontvluchtte HC
door Hennie Vaessen (Wilhelm II)

 

De honderd jaren die liggen tussen 1850 en 1950 vormen in mijn ogen een zeer interessante eeuw. Dankzij de industriële revolutie werd de wereld 'kleiner' en kwam er meer tijd beschikbaar om de horizon te verruimen. Men ging de lege plekken op de wereldkaart invullen, maar ook politiek gezien veranderde er veel. De regeringsstructuur in Europa werd met harde hand overhoop gegooid. Uit losse staatjes werden landen gesmeed, uit die landen een – nog niet geheel verenigd – Europa.

 

Niet voor niets vond in deze 'eeuw' de eerste Wereldoorlog plaats: Wat er in een land gebeurde had direct gevolgen voor álle er omheen liggende landen.
In Duitsland werden vele onafhankelijke vorstendommen verenigd onder één keizer, het feodale systeem had zijn beste tijd gehad.
Maar wat er voor in de plaats kwam was niet altijd even stabiel.
Dat ondervond de Duitse keizer Wilhelm II, die zich na de Eerste Wereldoorlog in een onhoudbare positie bevindt en geen andere uitweg ziet dan af te treden. Hij vraagt politiek asiel aan in Nederland, waar hij in Huis Doorn zijn laatste dagen slijt, als een soort relikwie uit verloren tijden. Hij schijnt nooit de hoop verloren te hebben op rehabilitatie, maar achteraf valt te concluderen dat die hoop niet realistisch was. Er was simpelweg teveel veranderd in de wereld.


Hennie Vaessen
tekent al enige jaren strips over ruwweg deze periode, die totnogtoe over de Tweede Wereldoorlog handelden (De slag om Arnhem, De strijd om de Grebbeberg).
Hij
pakt met De keizer die zijn land ontvluchtte een interessante, maar zo goed als vergeten figuur uit de Nederlandse samenleving op.
Qua tekenvaardigheid groeit hij nog steeds (al gaat dat niet met reuzenstappen), maar zijn werkelijke kracht zit hem in de vertelling. 
Vaessen weet het overzicht te houden, heeft oog voor de menselijke kant van de zaak maar voegt toch genoeg detail toe om het zelfs voor kenners interessant te houden. Hij lijkt echter vooral educatief georiënteerd en richt zich voornamelijk tot een jong publiek.
Ik zou wel eens willen zien wat een benadering vanuit een volwassener oogpunt zou opleveren.
Zo scandaleus als Agent Orange / De Kennedy-files van collegae Varenkamp en Peet hoeft misschien niet, maar Vaessen maakt deze periode uit onze geschiedenis toch wat braver dan ze was.

 

(HH)

Interesse? Koop het album hier!