Recensie De Rode baron 1. Tussen de kogels door van Carlos Puerta & Pierre Veys

Recensie De Rode baron 1. Tussen de kogels door van Carlos Puerta & Pierre Veys

 

Recensie De Rode baron 1. Tussen de kogels door
van Carlos Puerta & Pierre Veys

 

De stripwinkel wordt de laatste tijd overspoeld met eskaders vliegtuigstrips, om maar eens passende terminologie te hanteren. De piloot is helemaal terug aan het stripfront.
Vroeg of laat moest het er dus eens van komen dat de beroemdste jachtvlieger uit de Eerste Wereldoorlog zijn plek in de spotlights zou komen opeisen: De Rode Baron.
In dit eerste deel Tussen de kogels door geeft schrijver Pierre Veys een verklaring voor het feit dat de baron steeds ‘tussen de kogels door’ wist te vliegen. Hij leefde langer dan welke andere jachtvlieger ook en behaalde meer successen dan enig ander dankzij een zesde zintuig; het leek of hij de bewegingen van zijn tegenstander doorzág nog voor deze die maakte.
We zien een jonge Manfred von Richthofen zijn gave ontdekken… en misbruiken. Maar het grootste gedeelte van dit album wordt ingenomen door luchtgevechten tussen de Baron en zijn prooien. Zozeer zelfs dat dit album middenin een gevecht eindigt. Een dolle vlucht dwars door een stadje eindigt ermee dat een Franse jager crasht in een kerk.
Wordt vervolgd, maar niet voor de piloten, vrees ik. En ook voor de pastoor die we op het laatste plaatje in doodsangst zien wegvluchten ziet de toekomst er niet rooskleurig uit…


Het schilderwerk van Carlos Puerta (Niemandsland, Het huis in Pollack Street) is overduidelijk gemaakt met behulp van foto’s en dat geeft de strip een hoog realistisch gehalte. Toch is De Rode Baron dankzij Puerta’s aparte kleurgebruik een echte strip en geen slappe fotostrip.
Scenarist Pierre Veys kennen we in Nederland van enkele grappige strips (Space Mounties, De avonturen van Philip en Francis), hij waagt zich hier voor het eerst aan een realistisch verhaal.
Vliegtuigenthousiastelingen kunnen hun hart ophalen aan de veelvuldige vluchtbewegingen, ikzelf vond het psychologische proces dat Von Richthofen doormaakt erg interessant.
Wat in deze strip nog een beetje ontbreekt is balans, mede door dat abrupte einde.
Met de deur in huis vallen mag in een strip; Met het raam de kerk binnenvallen is minder gebruikelijk…


(HH)

Interesse? Koop het album hier!