Recensie Don Rosa Library HC Uncle Scrooge & Donald Duck 3 Treasure under glass door Don Rosa & Walt Disney

Recensie Don Rosa Library HC Uncle Scrooge & Donald Duck 3 Treasure under glass
door Don Rosa & Walt Disney

Don Rosa is – na Carl Barks – de bekendste Duck tekenaar, in Nederland tenminste.
Hij verwierf die status met zijn levensverhaal van Oom Dagobert. Hij doorploegde het oeuvre van Carl Barks – de bedenker van Uncle Scrooge – op zoek naar aanwijzingen over het verleden van de steenrijke eend. Met die informatie stelde hij een tijdlijn op, die hij voorlegde aan diverse 'Donaldisten' en Carl Barks zelf. Barks keurde het goed en Rosa maakte rond deze 'feiten' de twaalf beroemd geworden afleveringen van Oom Dagoberts levensverhaal.
In Nederland verschenen een kleine twintig albums met Duck-strips van Don Rosa in de Oom Dagobert-reeks, maar die zijn sinds lange tijd van de markt verdwenen. Gelukkig is er nu een alternatief: De Amerikaanse uitgever Fantagraphics geeft een prachtige – en complete – Don Rosa Libary uit. Tien albums van zo'n 200 pagina's staan er gepland en Fantagraphics kennende gaan die er komen ook, deze betrouwbare uitgeverij staat er om bekend af te maken waar ze aan beginnen!

De serie is prachtig uitgegeven, alle verhalen in chronologische volgorde, opnieuw ingekleurd en voorzien van uitgebreid commentaar door Don Rosa himself.  Rosa begon als fanboy voor zijn eigen plezier met het maken van stripverhalen en het zal de Nederlandse lezer verbazen om te lezen dat Donald Duck in Amerika totaal geen rol van betekenis meer speelt. Zelfs de Carl Barks-verhalen zijn er nagenoeg vergeten en de uitgever waar Don Rosa zijn eerste Duckverhalen voor maakte kon maar met moeite de eindjes aan elkaar knopen. Rosa had het familiebedrijf er aan gegeven om zijn geliefde Duckstrips te kunnen maken en nu dreigde zijn droom, en zijn broodwinning, in het water te vallen. De 'redding' kwam uit Europa: Scandinavië kon Rosa goed gebruiken, want in Europa was Donald Duck nog steeds groot. Erg groot en Rosa kon zijn geluk niet op toen hij hier zó bekend werd dat hij er zelfs op tour ging.
In de dossiergedeeltes van de albums vertelt Don Rosa op onderhoudende en bescheiden wijze hoe het allemaal zo gekomen is.

Maar het belangrijkst zijn natuurlijk de strips. Rosa neemt Carl Barks als de maat voor zijn verhalen, en Carl Barks alléén. Er zijn miljoenen Duck-verhalen in omloop, maar het universum van Barks is zijn uitgangspunt. Hoewel hij als tekenaar niet kan tippen aan het werk van de meester – hij is eigenlijk meer een underground-tekenaar – zijn Rosa's verhalen akelig goed verteld. In de dossiers lees je dan ook dat hij minutieus te werk gaat bij het schrijven en meer dan eens toch niet zo tevreden is met het resultaat. Zelf vindt hij bijvoorbeeld The island at the edge of time uit het derde Libary-deel Treasure under glass niet zo geslaagd. Te ingewikkeld.
Ben ik niet met 'm eens...
Het is inderdaad complex, want het plot handelt rond de internationale tijdsgrens en dat het aan de éne kant daarvan een dag vroeger is dan aan de andere kant. Maar Rosa gebruikt de neefjes en hun handboek om helder uit de doeken te doen hoe het in elkaar steekt. Fantastisch zoals Rosa dit gegeven gebruikt bij de strijd tussen Govert Goudglans en Dagobert Duck om een zojuist opgedoken vulkanisch eiland dat goud spuwt.
Verder lees je in dit album bijvoorbeeld hoe Oom Dagobert een winstgevend handeltje op denkt te zetten door gebruikte satellieten op te vangen vóór ze in de dampkring verbranden. Hun snelheid blijkt nét iets te groot voor het vlindernetje dat Donald voor deze taak aangereikt heeft gekregen. Rosa borduurt voort op het door Barks bedachte stramien: Donald weet keer op keer – zelfs als hij aanvankelijk succes boekt – de boel te verprutsen dankzij een nergens op gegronde hoogmoed en Oom Dagobert beknibbelt dusdanig op de kosten dat ook hij regelmatig de kous op de kop krijgt.
Het titelverhaal Treasure under glass is een klassiek Oom Dagobert-jacht-op-de-schat-verhaal waarin Dagobert, Donald en de neefjes bij de Florida Keys gezonken galjoenen opsporen.
Het is één en al Barks wat de klok slaat, maar Rosa's adoratie voor Barks komt gemeend over en doet geen afbreuk aan de verhalen. Eerder andersom: ze worden er sterker door.
Het dichtst bij Barks komt Rosa met de in deze bundel opgenomen Carl Barks-sequels: Return to Xanadu en War of the Wendigo. Rosa gebruikt figuren uit het Barks-universum voor al zijn verhalen, maar dit zijn twee echte 'vervolgen' op klassieke Barks-verhalen. Inmiddels weten we dat van hem, maar het moet voor lezers die destijds nietsvermoedend aan deze Duckverhalen begonnen een geweldige verrassing zijn geweest om halverwege ineens in een Carl Barks-verhaal te belanden.
In het vierde deel begint de Levensverhaal-cyclus van Oom Dagobert...