Recensie Hindenburg 1 Het einde nadert door TieKo, Patrice Ordas & Patrick Cothias

 Recensie Hindenburg 1 Het einde nadert door TieKo, Patrice Ordas & Patrick Cothias

 

Recensie Hindenburg 1 Het einde nadert
door TieKo, Patrice Ordas & Patrick Cothias

 

The Hindenburg disaster is een song van de krankzinnigste retroband die ik ken: The Two Men Gentlemen Band. Het staat op hun CD Great calamities waarop ze niet alleen de Hindenburg laten neerstorten maar onder andere ook de Titanic doen zinken en de Memphis flu doen uitbreken.
Al deze 'grote rampen' worden op vrolijke wijze gepresenteerd middels bijzonder opwekkende deuntjes...
Dat je de Hindenburg nóg enthousiaster richting ondergang kon bewegen blijkt op de live-versie van het nummer op hun CD Live in New York, waarin het gehele publiek Andy Bean en Fuller Condon bijstaan bij het produceren van 'The screaming sound'; het geluid dat de passagiers van De Hindenburg moeten hebben gemaakt terwijl ze richting New Jersey stortten.
Al heeft hij dan wel zo'n beetje de essentie van het verhaal te pakken; veel details over De Hindenburg kon Andy Bean niet kwijt in de beperkte ruimte die een liedje biedt, daarom was ik verheugd over het feit dat er nu een strip is verschenen over De Hindenburg.

 

Stripschrijvers Patrice Ordas en Patrick Cothias schreven samen voor de Editions Bamboo al een hele reeks historische avonturenverhalen die totnogtoe allen door uitgeverij Saga op de Nederlandse markt werden uitgebracht (Hindenburg verschijnt bij uitgeverij Arboris).
Ze werken volgens een beproefd concept: Neem een spraakmakende gebeurtenis uit het verleden of een tot de verbeelding sprekende periode en boetseer daar een verhaal om heen. Ze coverden de Eerste Wereldoorlog (Ambulance 13), De Tweede Wereldoorlog (Het oog van de Dobermanns), De Viet Cong (De Rafale), het zusje van de Titanic (S.O.S. Lusitania) en nu de Hindenburg, het luchtschip dat op zo'n dramatische wijze een einde maakte aan het gebruik van de zeppelin.

 

In plaats van koers te zetten naar New Jersey maken Ordas & Cothias in dit eerste album vooral omtrekkende bewegingen. De Hindenburg speelt (nog) nauwelijks een rol van betekenis, ze zijn drukker met een thema dat ze ook al aansneden in Het oog van de Dobermanns; het vermeende occultisme van de Nazi-kopstukken. Het kan natuurlijk allemaal nog goed komen in de twee nog te verschijnen delen, maar ik krijg de indruk dat de heren schrijvers het allemaal wat te ingewikkeld en fantasierijk willen maken.
Is het gegeven van hoofdrolspeler Peter Braun die met plezier aan de Hindenburg werkt, maar met lede ogen moet toezien hoe de Nazi's het project inpalmen niet voldoende interessant als uitgangspunt? Waarom voeren bovennatuurlijke verschijnselen als de wolf/beer/hond van Diana Hunter en een groep telekinetisch begaafde 'üntermenschen' die monsters uit meertjes tevoorschijn toveren op het feestje van Heydrich de boventoon? En waarom die rare kunstgreep omtrent de afkomst van Peter Braun?
Jammer, want het tekenwerk van TieKo is interessant genoeg, ik weet zeker dat hij de Hindenburg op papier net zo prachtig kan laten neerstorten als The Two Men Gentlemen Band dat op muziek deden...

(HH)

Interesse? Koop het album hier!