Recensie Blueberry integraal 1 HC Fort Navajo, Dreiging in het Westen, De Eenzame Adelaar door Jean Giraud en Jean-Michel Charlier

Recensie Blueberry integraal 1 HC
Fort Navajo, Dreiging in het Westen, De Eenzame Adelaar
door Jean Giraud en Jean-Michel Charlier

Hoe goed Blueberry is heeft de stripliefhebber niet zo lang geleden opnieuw kunnen constateren toen uitgeverij Sherpa twee luxe albums op groot formaat met al het tekenwerk in zwart-wit op de markt bracht. De verhalen De mijn van Prosit / Het spook van de goudmijn en Chihuahua Pearl / De man die $500.000 waard was vormen zo'n beetje het hoogtepunt van de reeks en de beste genrestrips die er ooit gemaakt werden.
In het eerste deel van de integrale Blueberry, waar uitgeverij Dargaud nu schoorvoetend aan begonnen is na jarenlang de roep uit de markt genegeerd te hebben, is de kwaliteit nog lichtjaren verwijderd van dat niveau. Jean Giraud is een nog jonge stripmaker die als assistent van Jijé gewerkt heeft aan Jerry Spring.
In deze eerste delen van Blueberry is de invloed van de grondlegger van de Belgische realistische strip nog zeer nadrukkelijk aanwezig.
Niet erg, want Giraud vindt meer en meer zijn eigen stijl, en zal die in opzienbarend korte tijd opstuwen naar grote hoogte.

Schrijver Jean-Michel Charlier experimenteert hier voor de eerste keer met een verhaallijn die over meerdere albums loopt. Voor wie de hedendaagse strip volgt lijkt dat de gewoonste zaak van de wereld, maar in 1963 was dat revolutionair. Albums waren toen nog een schaars goed en strips werden voornamelijk gezien als wegwerpartikelen. Zolang de held maar niet stilzat was het goed.
Dat verandert allemaal met Blueberry, waarin Charlier een onwaarschijnlijke held ten tonele voert. Meteen op de eerste pagina van Fort Navajo ontmoet de onberispelijke luitenant Craig de valsspelende, ongeschoren en ongedisciplineerd luitenant Miks S. Blueberry, die bovendien van Zuidelijke komaf is. Hun eerste ontmoeting verloopt niet gladjes, maar Craig en Blueberry zullen nader tot elkaar komen als Craig iets te enthousiast de held gaat uithangen en Blueberry hem te hulp schiet. Beiden komen middenin een conflict tussen de Apachen en de blauwjassen terecht. Een naderende oorlog lijkt nog te voorkomen, maar dat is tegen de zin van de indianenhater Majoor Bascom, die door een ongelukkige samenloop van omstandigheden voor het zeggen krijgt in Fort Navajo.
Voor de lezers is het goed nieuws, want Charlier neemt hen mee op een episch avontuur door het Wilde Westen en zelfs anno 2015 verbaast de lezer zich over de vindingrijkheid van Blueberry en dus van diens schepper Jean-Michel Charlier.
Wát een scenarist was dat!
Als de 168 pagina's dikke bundel uit is, is het avontuur nog lang niet te einde maar moet het feitelijk nog beginnen.
Fraaie bundel, met verplicht dossier.