Recensie De Partizanen integraal 1 HC door Julio Radilovic-Jules & Dorde Lebovic

Recensie De Partizanen integraal 1 HC
door Julio Radilovic-Jules & Dorde Lebovic

Stripuitgevers zijn vandaag aan de dag naarstig op zoek naar oude strips die ze in gebundelde uitgave opnieuw aan de man kunnen brengen. Strippionier Sherpa zette deze trend (voor Nederland) met haar integrale Roodbaard-uitgaven, uitgevers als Arboris volgde al rap en nu lijken zelfs de Franse uitgevers ineens op zoek naar mogelijkheden tot bundelen, nadat ze dat voor de Nederlandse markt jarenlang als commercieel niet rendabel beschouwden.
De belofte van een verkoopsucces heeft nu zelfs een slapende uitgeverij wakker geschud.
Wij dachten dat Strip Art Features, oftewel SAF, oftewel Uitgeverij Prestige al enige jaren geleden ter ziele was gegaan, maar ineens duiken ze weer op met de
Eppo-strip De Partizanen.

Dankzij inmenging van
Agent 327's Martin Lodewijk kwamen er in Eppo strips te staan die nu eens niet uit Nederland, België of Frankrijk kwamen, maar uit voormalig Joegoslavië. Hoe je de nationaliteit van tekenaar Julio Radilovic (Jules) en schrijver Dorde Lebovic tegenwoordig aan moet duiden is een schimmige zaak, maar zij waren destijds de aangewezen personen om een oorlogsverhaal in elkaar te draaien dat zich voor de verandering niet rond D-Day of in de Ardennen afspeelde.
Voorafgaand aan de landingen in Normandië hadden de geallieerden namelijk al pogingen ondernomen om het 'duizendjarige rijk' van onder af te infiltreren, via Italië en de Balkan en ook toen de plannen voor D-Day al in werking waren gezet was een aanval via de Middellandse Zee een mooi rookscherm, waarmee ze hoopten Duitse troepen weg te lokken uit de kanaal-regio.
Lebovic genoot in zijn land bekendheid als filmscenarist en had nog nooit een strip geschreven voor hij aan
De Partizanen begon.
Hij bewerkte een afgekeurd filmscript voor het eerste
Partizanen-verhaal en Het Konvooi was een feit.
Het werd een succes bij de Nederlandse lezers en de
Partizanen werden een vaste waarde in Eppo.

Bij herlezing blijkt inderdaad dat Lebovic weinig tot geen ervaring had met strips. Zijn verhalen bevatten alle elementen die een spannende oorlogsstrip moet bevatten: geheime opdrachten, nachtelijke missies, duikboten, vliegtuigen en natuurlijk: verraad. Er is zelfs gedacht aan vrouwelijk schoon, maar Lebovic slaagt er niet echt in er een soepel leesbaar stripverhaal van te brouwen.
Wie niet bovenmatig geïnteresseerd is in de Tweede Oorlog in de Balkan zal er de aandacht maar moeilijk bij kunnen houden.
Het tekenwerk van Jules is fraai gedetailleerd, maar toch niet stijf. Dat Jules kwaliteiten had, dat had Lodewijk wel goed gezien destijds.
De Partizanen integraal 1 bevat de vier verhalen die eerder werden gepubliceerd in Eppo en in de eerste drie boeken van de reeks.