Recensie Aan de rand van de wereld De odyssee van Sir Ernest Shackleton door Frasier, Malaterre, Henry & Richez

Recensie Aan de rand van de wereld - De odyssee van Sir Ernest Shackleton
door Frasier, Malaterre, Henry & Richez

Onlangs las ik Black Crow vertelt 3: De Bounty – De muiterij der verdoemden.
Het verhaal van de muiterij, de onmogelijke reis die de overboord gezette kapitein en zijn mannen maakten in een nauwelijks zeewaardige sloep en het noodlot dat de muiters trof nadat ze zich hadden gevestigd op het eiland Pitcairn, bevat – hoewel allemaal waar gebeurd – alle ingrediënten voor een spannend jongensboek. Toch wist Jean-Yves Delitte dit geweldige verhaal volledig om zeep te helpen. Nergens werd het spannend, hij concentreerde zich op de verkeerde feiten en hij liet het spannendste gedeelte van het hele Bounty-avontuur buiten beschouwing.
Hoe kríjgt-ie 't voor elkaar, vraag je je af.
Dat het wel degelijk beter kan laten de heren Frasier, Malaterre, Henry & Richez zien met hun album Aan de rand van de wereld.
Met De odyssee van Sir Ernest Shackleton (niet Schakleton zoals per ongeluk op de cover vermeld werd) vertellen ze waarheidsgetrouw de belevenissen van Ernest Shackleton, zijn 24 mannen en hun schip dat ingevroren raakt nabij de Zuidpool.
Het plan om het gehele continent over te steken (een noodgreep; Shackleton wilde als eerste op de Zuidpool staan, maar Amundsen was hem voor) strandt in het ijs en de prioriteiten worden noodgedwongen verlegd. Niet langer is deze onderneming een expeditie, maar telt enkel overleven: Shackleton neemt zich voor al zijn mannen – geen één uitgezonderd – veilig thuis te brengen. Hoe hij daar – tegen alle verwachtingen in – in slaagt wordt hier helder en goed verteld door Malaterre, Henry & Richez.
Het is een onwaarschijnlijk verhaal, dat in één woord samengevat samenvalt met de naam van het door het ijs gekraakte schip: Endurance betekent volharding.
Het tekenwerk van Frasier is voor sommigen misschien niet fijntjes genoeg, maar mij stoorde het geen moment.

De twee Franse albums zijn voor de Nederlandse uitgave samengevoegd tot één integrale HC die gezien de kleine oplage snel uitverkocht zal zijn en later in (vermoedelijk) twee delen als softcovers opnieuw op de markt gebracht zal worden.
Door twee albums lang de tijd te nemen om dit unieke verhaal te vertellen is er meer ruimte voor een persoonlijk tintje, iets dat dit album beter maakt dan een eerdere strip over dezelfde reis: Endurance (lees hier onze recensie). Zo zijn we getuige van verdeeldheid onder de manschappen; vernemen we dat velen moeite hebben met het eten van hondenvlees; lezen we hoe het sommigen allemaal teveel wordt en zien we dat de auteurs zelfs de controversiële noodhomosexualiteit niet willen verzwijgen (zoals Shackleton en zijn tijdgenoten dat wel deden).
Als de groep het schip verlaat om te proberen te voet en per sloep naar de bewoonde wereld terug te keren moet iedereen offers brengen, zelfs Shackleton, maar de banjo van Hussey mag mee! Een leuk detail dat aangeeft hoezeer de schrijvers zich in het verhaal van The Endurance verdiept hebben. Ik zag ooit een afbeelding van het muziekinstrument in een boek over de Zuidpoolreizen en vroeg mij sindsdien af wat een banjo te zoeken had tussen het ijs. Dit boek geeft het antwoord: Moraal opkrikken, al is Hussey's door de bijtende kou die aan zijn vingers vreet niet altijd in staat het ding te bespelen.
De schrijvers – van wie we in de Nederlandse stripwinkel alleen Richez eerder tegenkwamen (Groom Lake, Sam Lawry, Messenger) – slagen er in de lezer mee te laten leven met het lot van deze mannen en doen dit bizarre verhaal recht.
En dat is blijkbaar geen vanzelfsprekendheid...