Recensie Natasja 22. De Blauwe Sperwer
door Francois Walthery & Sirius (naar Het pareleiland)

Francois Walthery is één van de laatste klassieke Dupuis-tekenaars. Hoewel een stuk jonger dan de oude Dupuis-meesters loopt Walthery ook al weer tegen de zeventig. Hij begon als hulpje van Mitteï (3L, De onverbeterlijke Bas), maar promoveerde al snel naar de tekenstudio van Peyo (Smurfen, Johan & Pirrewiet), waar hij zich over Steven Sterk mocht ontfermen, een prettig platform dat hoog genoeg bleek om er begin jaren zeventig zijn eigen stip Natasja vanaf te kunnen lanceren.
Natasja is een avonturenstrip die diep geworteld is in de Dupuistraditie, maar er toch ook vanaf wijkt.
Walthery's stijl is net even wat wilder dan die van zijn grote voorbeelden, zijn penseelstreken wat losser.
Het grootste verschil vloeit voort uit de keuze om de aloude held te vervangen door een heldin! Heel jaren zeventig, hip en vooral... sexy. Uit dat laatste laat zich het succes van Natasja vermoedelijk grotendeels verklaren. Heldinnen zijn altijd al populair geweest bij het grote strippubliek, zoals blijkt uit het succes van reeksen als Yoko Tsuno en Franka. Al is Storm de held, Roodhaar is veel populairder...
Blijkbaar voelen striptekenaars van dit soort series zich verplicht iets voor hun (mannelijke) lezers terug te doen als dank voor dit succes, want op Yoko Tsuno na – die niet sexy is, maar nerdy – lopen al die heldinnen de laatste tijd opvallend vaak in hun blote kont door hun strips te paraderen. Zo ook Natasja, die vanuit haar hotelkamer op zoek naar het toilet per ongeluk op de gang terecht komt, waarna de deur natuurlijk achter haar in het slot valt.
Net zoals de held die altijd maar heldhaftig moet zijn z'n geloofwaardigheid verliest, is ook de sexy heldin aan slijtage onderhevig...

In de popmuziek is het heel gebruikelijk om je grote voorbeelden te eren door je favoriete nummers te coveren. In strips zie je wel eens een geliefd personage op de achtergrond van een strip waarin hij niet thuishoort opduiken, maar een heel album coveren zoals Walthery hier feitelijk doet, dat zagen we nog niet veel (Hermann deed onlangs iets dergelijks met Terug naar Congo).
Natasja deel 22 De Blauwe Sperwer is – zoals de titel reeds doet vermoeden – gebaseerd op de klassieke Dupuis strip Het pareleiland van Sirius' De Blauwe Sperwer reeks uit 1950.
Om redenen die ik hier nu niet ga uitleggen zijn de hoofdrolspelers van dit deel niet Natasja en Walter, maar de oma van Natasja en de opa van Walter: Oma Natasja is de Eric de Blauwe Sperwer, met paardrijbroek en al, Opa Walter is Larsen en Sheba het jochie met de tulband heeft een geslachtsverandering ondergaan en heet hier Aicha. Lezers die menen er Bernard Prince, Barney Jordan en Djinn in menen te herkennen hebben gedeeltelijk gelijk: Hermann en Greg baseerden hun karakters ook op die van Sirius.
Zo'n eerbetoon aan je jeugdhelden is een leuk idee en de tekeningen van Walthey hebben nog niets aan kracht ingeboet – al heeft hij hier en daar wel wat moeite met het tekenen van schepen zoals hij voorin het album zelf al aangeeft. Het verhaal is echter nogal gedateerd, iets dat geen verbazing zal wekken bij een strip van vijfenzestig jaar oud, die stamt uit de tijd dat het Europese stripverhaal nog in de kinderschoenen stond.
Dat zou minder opgevallen zijn als Walthery een bekender album had uitgekozen om te coveren, maar de oorspronkelijke Blauwe Sperwer is een strip die enkel bij die-hards in de kasten te vinden is.
Dertig jaar gelden had ik het vast prachtig gevonden, maar anno 2014 biedt het niet meer dan een half uurtje aardig vermaak.
Walthery's strips mogen dan moderner lijken dan die van zijn grote voorbeelden, qua verhalen blijft Natasja toch een wat platte avonturenstrip met een slapstick-randje. Deze aflevering valt voor Natasja-fans misschien niet eens al te zeer uit de toon, maar of stripliefhebbers die het uit nostalgische overwegingen kopen vanwege de Sirius-connectie er veel meerwaarde in kunnen ontdekken valt te bezien.
Maar misschien oordeel ik te vroeg en zal Walthery zich in deel 23 revancheren, want De Blauwe Sperwer is een tweeluik...